Parkeervoorzieningen op vliegveld Gatwick – slimmer en beter

08 Apr 2013

Luchthavens maken jaarlijks plannen. Daarin staan investeringen die zij willen doen in verbeteringen in de reizigerslogistiek, in de horeca en reclame, maar ook in hun parkeerareaal. De luchtvaartmaatschappijen die landingsrechten hebben op het desbetreffende vliegveld mogen deze plannen tegen het licht houden omdat de geplande investeringen direct gevolgen kunnen hebben voor de hoogte van de landingsrechten.

De gezamenlijke airlines die vliegen op London Gatwick vroegen Spark (via ACTM, een internationaal opererend adviesbureau op het gebied van commerciële vraagstukken voor grote reizigersknooppunten als vliegvelden en treinstations) om een dergelijke exercitie uit te voeren. Concreet was de vraag: Gatwick Airport heeft een aantal forse investeringen in parkeergarages en terreinen op haar wensenlijstje staan, maar zijn deze wel nodig? Een andere vraag was: is het mogelijk om de opbrengsten van de huidige parkeervoorzieningen verder te vergroten?

Spark oriënteerde zich op locatie en trof, naast state of the art gebouwde parkeervoorzieningen, een opvallend groot aantal - vaak niet officiële - terreinen aan buiten het vliegveld voor langparkerende reizigers. Hoewel niet allemaal legaal, blijken deze bijzonder professioneel en klantvriendelijk georganiseerd. Opmerkelijk was dat Gatwick Airport deze parkeervoorzieningen faciliteert met speciale strips voor de transfer van reizigers.

Wanneer data betreffende  bezetting en huidig gebruik van de parkeervoorzieningen werden afgezet tegen verwachtte reizigerstromen bleek dat de bestaande parkeerdekken voor kortparkeerders beter konden worden benut. Dit door langparkeerders beter door te verwijzen naar de eigen parkeerterreinen voor langparkeren. Het bouwen van nieuwe voorzieningen zou – door de korte gebruikspieken – alleen maar leiden tot leegstand. Waar wel moest worden gebouwd zou dat voor de korte termijn zijn, het liefst gefaseerd door het toevoegen van een parkeerdek of verder gebruik van faciliteiten voor personeel.

Spark concentreerde zich in haar advies vooral op de mogelijkheden om de opbrengst van de bestaande parkeervoorzieningen verder te vergroten. Slimmere beprijzing en betere inzet van pre-booking systemen waren enkele van de tips die Spark de airlines aan de hand deed.

Categorieën
Thema's
Advertenties
Share this on